-
Masschelein, J. (2022). Gaandeweg. Over pedagogische vormen. Nota's voor een college. Leuven.
-
Masschelein, J. (2021). Werken in het duister ensceneren. Staging work in the dark. In Ontwerpend onderzoek. Architectuur op het spoor. On to architecture ( pp. 100-109). Antwerpen: Universiteit Antwerpen.
-
Masschelein, J. & Simons, M. (2020). Szkola jako czas wolny. Bractwa Trojka.
-
Masschelein, J., & Pols, W. (2019). Een pedagogisch perspectief: Inleiding op het themanummer. Pedagogiek, 39(3),
269-277.
-
Masschelein, J., & Simons, M. (2019). Het failliet van onderwijs op maat: naar pedagogische werkplekken.
Pedagogiek, 39 (3), 349-366.
-
Masschelein, J. (2018). Woord vooraf. Van sociale naar 'mondiale' pedagogiek? In D. Wildemeersch (Eds.), Grensverleggers. Over kwesties die ons verdelen, (11-13). Antwerpen: Garant.
-
Masschelein, J. (2016). Kritische theorie en kritische pedagogiek. In P. Smeyers, S. Ramaekers, R. van Goor, & B. Vanobbergen (Eds.), Inleiding in de pedagogiek (121-140). Den Haag: Boom.
-
Masschelein, J., & Simons, M. (2014). De architectuur van de leeromgeving/ een 'school' zonder 'ziel'? /The architecture of the learning environment/a 'school' without a 'soul' ? Oase: Tijdschrift voor Architectuur, 72, 6-13.
-
Masschelein, J. (2014). Waar staat de jeugd in 2020? De nood aan 'pedagogische plekken'. In C. Mathijssen, M. Loopmans, & R. Crivit (Eds.), Kwetsbare vrije tijd? Uitdagingen voor emanciperend jeugdbeleid, (199-209). Leuven/Den Haag: Acco.
-
Masschelein, J., & Simons, M. (2013). Het atelier als autonome pedagogische plek. In M-J. Corsten, C. Niesten, H. Fens, & P. Gielen (Eds.), Autonomie als waarde. Dilemma's in kunst en onderwijs, (49-71). Amsterdam: Valiz.
-
Masschelein, J. & Simons, M. (2012). Apologie van de school. en publieke zaak. Leuven/Den Haag: Acco.
-
Masschelein, J. (2012). Opvoeding en burgerschap? Pedagogische betekenis van gezin en school: kinderen ter wereld brengen. In H. Haerden (Eds.), Nadenken over opvoeding, (102-111). Antwerpen - Apeldoorn: Garant.
-
Masschelein, J. (2011). Het meedelen en ontsluiten van wereld. Over experiment en ding. Dietsche Warande en Belfort, 156 (1), 15-23
-
Vrije tijd en amateurisme in het onderwijs: over de fabel van verzakelijking en professionalisering.Masschelein, J., & Simons, M. (2011). Vrije tijd en amateurisme in het onderwijs: over de fabel van verzakelijking en professionalisering. In: R. Klarus, & W. Wardekker (Eds.), Wat is goed onderwijs? Bijdragen uit de pedagogiek, Chapt. 3, (37-53). Den Haag: Boom Lemma Uitgevers.
-
Masschelein, J. (2010). De cinema van de Dardennes als publieke denkoefening. In de bres tussen verleden en toekomst. Oikos : Forum voor Sociaal-Ecologische Verandering, 4(55), 38-46
-
Masschelein, J., & Simons, M. (2009). De publieke betekenis van de school: de perfecte school. In: K. Laenen, R. Quaghebeur, & C. Robberechts (Eds.), Schoolvoorbeelden. Over kunstinterventies in scholen, (129-153). Brussel: Vlaams Bouwmeester.
-
Masschelein, J., & Simons, M. (2009). Het publieke karakter van de universiteit. Het plaats-vinden en vorm-geven van het publiek(e). Wijsgerig Perspectief op Maatschappij en Wetenschap, 49 (4), 8-15.
-
Masschelein, J. & Simons, M. (2008). De schaduwzijde van onze welwillendheid. Leuven/Voorburg: Acco.
-
Simons, M., & Masschelein, J. (2008). De wil tot feedback. In: J. Masschelein, & M. Simons (Eds.), De schaduwzijde van onze welwillendheid. Studies van de pedagogische actualiteit, (25-45). Leuven: Acco.
-
Simons, M., & Masschelein, J. (2008). De wil tot inclusie. In: M. Simons, & J. Massschelein (Eds.), De schaduwzijde van onze welwillendheid. Studies van de pedagogische actualiteit, (95-111). Leuven: Acco.
-
Simons, & M., Masschelein, J. (2008). De wil tot kwaliteit. In: J. Masschelein, & M. Simons (Eds.), De schaduwzijde van onze welwillendheid. Studies van de pedagogische actualiteit., (113-132). Leuven: Acco.
-
Simons, M., & Masschelein, J. (2008). De wil tot leren. In: J. Masschelein, & M. Simons (Eds.), De schaduwzijde van onze welwillendheid. Studies van de pedagogische actualiteit, (161-189). Leuven: Acco.
-
Masschelein, J., & Simons, M. (2008). Lof der liefhebber. In: J. Masschelein, & M. Simons (Eds.), De schaduwzijde van onze welwillendheid. Studies van de pedagogische actualiteit., (193-197). Leuven: Acco.
-
Simons, M., & Masschelein, J. (2008). Over kritisch e-ducatieve studies. In: J. Masschelein, & M. Simons (Eds.), De schaduwzijde van onze welwillendheid. Kritische studies van de pedagogische actualiteit, (7-22). Leuven: Acco.
-
Masschelein, J., & Simons, M. (2007). Competentiegericht onderwijs: voor wie? Over de 'kapitalistische' ethiek van het lerende individu. Ethische perspectieven: nieuwsbrief van het Overlegcentrum voor Ethiek, 17(4), 398-421.
-
Simons, M., & Masschelein, J. (2007). Spiegeltje, spiegeltje aan de wand: over onderwijsbeleid en informeren. Impuls voor onderwijsbegeleiding, 38 (2), 67-75.
-
Masschelein, J., & Simons, M. (2004). Onderwijs-kwaliteit-beleid: of waarom we zo stuurbaar zijn. Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, 16, 210-211.